Beste Patiënt,
Wij heten u van harte welkom in onze huisartsenpraktijk en danken u voor het vertrouwen dat u in ons stelt. Ons zorgpersoneel zet zich dagelijks in om u de best mogelijke zorg te bieden. Om ervoor te zorgen dat wij u op de meest effectieve en respectvolle manier kunnen helpen, vragen wij uw medewerking en begrip. Respect en Samenwerking Wij vragen u vriendelijk om het volgende in acht te nemen:
Wij danken u voor uw medewerking en begrip. Samen kunnen we een positieve en ondersteunende omgeving creëren waarin iedereen de best mogelijke zorg kan ontvangen. Met vriendelijke groet, Team Houtemveld Waarom een ‘No-Show’ beleid?
In onze praktijk proberen we de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk te houden. Jammer genoeg komt het steeds vaker voor dat patiënten niet aanwezig zijn op hun afspraak. Daarom hanteren we met ingang van 1/6/2024 een ‘No-Show’ tarief als schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. Dit geldt zowel voor het niet nakomen van afspraken bij de huisarts als bij de verpleegkundige. Kunt u niet op uw afspraak komen? Mocht u verhinderd zijn, geef dit dan minimaal 2 uur vóór de geplande afspraak telefonisch of online door. De afspraaktijd kan dan aan een ander worden toegekend. Bent u niet aanwezig op uw afspraak zonder dit te laten weten? Indien u niet aanwezig bent, proberen wij u eerst te contacteren. Bij herhaaldelijke afwezigheid wordt het ‘No-Show’ tarief toegepast. Wij houden rekening met zeldzame overmacht. Hoeveel bedraagt het ‘No-Show’ tarief? Het ‘No-Show’ tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt en bedraagt €20,00. U ontvangt hiervoor een betalingsuitnodiging van tariferingsdienst Easytocare. Omdat er geen zorg verleend is, wordt deze kost niet door uw zorgverzekeraar vergoed. U dient dit bedrag zelf te betalen. Controleer steeds in de online agenda of het telefonisch contactmoment doorgaat!
Bij afwezigheid van de arts gaat het gepland moment NIET door en moet u op een andere telefonisch contactmoment bellen. Deze zijn in de online agenda weergegeven. U heeft ongetwijfeld de laatste tijd veel in de media gehoord dat de huisartsen het erg druk hebben. Dat wil echter niet zeggen dat wij u niet verder kunnen helpen of dat u uw zorg moet uitstellen. Integendeel! Het vraagt gewoon om iets meer planning zodat iedereen tijdig de gepaste hulp kan krijgen. Ook u kan ons helpen om deze planning vlot te laten verlopen. Daarom delen we graag onderstaande tips met u. Samen kunnen we ervoor zorgen dat we onze zorg zo goed mogelijk kunnen blijven garanderen!
• Heb je een afspraak nodig, wacht dan niet te lang om deze vast te leggen. • Zie je online geen afspraken beschikbaar staan? Bel dan naar de praktijk. Doorgaans hebben we elke dag nog afspraken ter beschikking die niet online staan, specifiek voor mensen met dringende problemen. • Geef aan of het een dringende afspraak is of niet. • Geraak je ‘s ochtends niet meteen telefonisch binnen in de praktijk? Heb geduld, waarschijnlijk zijn de telefoonlijnen overbezet. Probeer het over een vijftal minuten nog eens. • Ga voor elke consultatie na of je nog voorschriften voor je vaste medicatie nodig hebt en bespreek dit tijdens je afspraak. • Hou je telefoongesprek met je arts zo kort mogelijk. Heb je meer tijd nodig, maak dan een afspraak. • Twijfel je of je een doktersafspraak nodig hebt? Kijk het na op: www.moetiknaardedokter.be Bij geplande controles • Als je op een geplande controle moet komen, boek dan liefst één of twee weken op voorhand je afspraak in. • Geplande controles plan je bij voorkeur niet op maandagen, brugdagen of na een verlengd weekend. Zo kunnen mensen die in het weekend ziek worden vlot terecht. • Plan routine afspraken bij voorkeur buiten de vakantie periodes. Vaak nemen huisartsen dan zelf ook verlof en is het dus drukker voor de overgebleven artsen. Wist je dat…? • Ouders van schoolgaande kinderen over attesten beschikken om een kortdurende afwezigheid van school zelf te rechtvaardigen. • Werknemers van bedrijven met meer dan 50 werknemers vanaf nu drie maal per jaar één dag kunnen thuisblijven omwille van ziekte, zonder hiervoor een doktersbriefje te moeten binnenbrengen. • Je op www.zinloosattest.be meer info kan vinden over courante attesten die eigenlijk niet gerechtvaardigd zijn. Zo help je ons om de administratieve overlast te verminderen. Voor een bloedname heeft u altijd een aanvraag van uw arts nodig. Wij herinneren u er aan dat u nooit op eigen initiatief een bloedname kan laten doen. Indien uw arts geen aanvraagformulier klaargemaakt heeft, gelieve hiervoor op raadpleging te komen of dit via het telefonisch contactmoment van uw arts te verzoeken. Het secretariaat kan en mag geen aanvraagformulieren maken. Alle bloednames vinden nu plaats op de eerste verdieping. Gelieve u rechtstreeks naar deze wachtzaal te begeven wanneer u een afspraak heeft.
Vanaf maart 2022 wordt in onze praktijk voor iedereen enkel het remgeld aangerekend. Zo hoeft u het bedrag dat de mutualiteit terugbetaalt niet meer eerst voor te schieten.
Voor een gewone raadpleging zonder bijkomende onderzoeken of speciale behandelingen bedraagt dit, als u een Globaal Medisch Dossier (GMD) bij ons hebt, voor de meeste mensen 4 euro; voor personen met een verhoogde tegemoetkoming 1 euro. We houden ons aan de officiële tarieven: alle artsen zijn geconventioneerd. We kijken steeds uw meest recente mutualiteitsgegevens na. Indien u een GMD bij een andere praktijk heeft, is het remgeld hoger (officiële tarieven). Indien u niet correct verzekerd bent of in een wijkgezondheidscentrum ingeschreven bent, wordt u het volledige bedrag aangerekend, zoals voorheen. Ook tijdens een wachtdienst kan hier een uitzondering op gemaakt worden. |